ESS är svensk speedways ligaorganisation. Med en liknande roll som SHL har inom svensk hockey är deras uppgift att paketera sporten och göra både ligan och klubbarna så attraktiva som möjligt för media, sponsorer och publik. Nu har en ny gemensam plattform lanserats.
– Vi vill att det blir plattformen för hela sporten, där klubbarna hänger som ekrar i hjulet där ESS är navet, säger Mikael Holmstrand, ordförande i ESS.
Den nya plattformen styrs centralt av ESS samtidigt som ligans klubbar har egna sidor kopplade till plattformen för att skapa egna nyheter, lyfta lokala sponsorer och driva biljettförsäljning till matcherna.
Enhetligt och enkelt har varit två nyckelord. Under uppehållet efter ligans tredje omgång ersatte den nya plattformen det tidigare innehållet på elitspeedway.com för att göra plats för alla klubbar i ligan.
– Inför säsongen hade vi en ny klubb i ligan som inte gavs möjlighet att få en egen sida, så det skyndade på bytet. Jag och Simon (vd på 8190) har egentligen haft en bra dialog om ligan och paketeringen i flera år så jag ringde honom efter att jag hade pratat med alla klubbar och sa att vi behöver åka nu. Ska vi kolla på det tillsammans?
Ett projekt som fortsätter utvecklas
Plattformen som är byggd i WordPress ska göra det enkelt för klubbarna att göra egna justeringar på sina sidor samtidigt som det finns ett enhetligt uttryck på hela plattformen. Målet är att fortsätta utveckla plattformen år för år och versionen som är lanserad nu kallar vi för 1.0.
– Nu har vi fått det viktigaste på plats och ett mer modernt snitt som ger ligan en mer professionell paketering. Jag är jättenöjd med många saker och vad som blir nästa steg får vi se. Vi har fått en bra start och flyttat fram våra positioner rejält när det kommer till det grafiska och hanteringen av sidorna, säger Mikael och fortsätter:
– Vi behöver vara många goda vänner i sporten och 8190 har blivit en av dem. Jag vill se det som ett långsiktigt partnerskap. Vår målgrupp är relativt ålderstigen och vi behöver bredda oss framåt, så nästa nivå är att jobba med ligan enhetligt som produkt och att marknadsföra sporten. Att göra det enkelt för klubbarna att också marknadsföra sporten och få ett flöde med både det nationella och lokala perspektivet. Det ser vi stora möjligheter för i framtiden.