Du är vår tolfte spelare

Säsongen 2023 kom det i snitt 3 101 besökare till Behrn Arena på ÖSK Fotbolls hemmamatcher, vilket gav herrlaget ett av de bästa publiksnitten i Superettan.

Inför den säsongen hade klubben sålt 1 124 årskort. Målet för 2024 var att ytterligare öka de siffrorna och engagemanget runt klubben. Vi fick i uppdrag att ta fram ett koncept och att producera materialet till årskortskampanjen 2024.

Säsongen 2023 slutade med en elfteplats i Superettan för ÖSK, men faktum är att laget bara förlorade två matcher inför hemmapubliken. Stödet från läktaren har stor betydelse för resultaten på planen och det var något vi ville lyfta fram i kampanjen – att supportrarna är en del av laget.

Utifrån konceptet ”Du är vår tolfte spelare” tog vi fram budskap, design och en plan för SMS- och mejlutskick, webben, sociala medier, OOH och tidningsannonser. För kampanjen gjorde vi även två filmer som rullade som annonser och anspelade på att en viktig del av supportrarnas försäsong är att säkra årskortet. Kampanjen pågick från november 2023 till seriepremiären i mars 2024. Under den första delen av kampanjen var tidigare årskortsinnehavare vår primära målgrupp, för att sedan bredda oss mot fler målgrupper och nya årskortsköpare.

När säsongen 2024 sparkade i gång hade det sålts 12 % fler årskort än föregående säsong. Viktigt för laget på planen, men också ett viktigt ekonomiskt tillskott för ÖSK Fotboll som klubb.

12 %

Fler sålda årskort

764 012

Digitala exponeringar

Dags för en kampanj?

Driftanmälan

1