fbpx

Vad betyder branschtermerna?
Lär dig lingot inom annonsering

Låt den vars yrkesroll inte använder obegripliga branschtermer kasta första stenen.

(Duckar).

Vi har en regel. Varje gång vi pratar marknadsföring och annonsering så att du inte förstår tvättar vi munnen med tvål eller så förklarar vi igen på ett nytt sätt. Ett enklare sätt. Utan förkortningar.

Många av oss väljer det senare alternativet men likväl sitter vi där på nästa möte och får förklara förkortningsgrodorna som hoppar ur våra munnar som på en regnblöt skogsväg en ljummen sommarkväll. Typ. Vi ber om ursäkt för det och vill bli bättre.

För att sona för våra förkortningar har vi sammanställt en ordlista med några av de vanligaste termerna och förkortningarna vi använder oss av.

Lär dig lingot inom annonsering.

 

 

Vanliga termer inom marknadsföring
och annonsering

 

Vad är leads?

Om du jobbar med försäljning är du sannolikt redan välbekant med leads. Men om du inte gör det kan vi förklara det som potentiella kunder, eller kontaktmöjligheter med potentiella kunder.

Ett lead är en person som har visat intresse för en produkt eller tjänst, och vars kontaktuppgifter du har efter att de har interagerat med ett erbjudande. Det finns till exempel leadsannonser som samlar in leads i form av intresseanmälningar när den potentiella kunden vill ha mer information om produkten eller tjänsten.

 

Vad är konvertering?

En konvertering kan beskrivas som resultatet av att en önskad handling har blivit utförd. En konvertering kan se ut på många olika sätt, men gemensamt är att konverteringar utgör ett värde för er som företag. Det kan exempelvis vara ett köp, en nedladdning eller en prenumeration.

 

Vad är remarketing?

När du vill nå personer som på något sätt har integrerat med ditt företag förut kan remarketing användas. Det betyder att vi väljer att visa specifika annonser för de som besökt hemsidan, sett en tidigare annons eller finns i en redan existerande kundlista. På så sätt kan du exempelvis nå de som har lagt till en vara i kundvagnen utan att ha slutfört köpet.

 

Vad är lookalike-målgrupp?

En lookalike-målgrupp är som namnet indikerar en målgrupp som är lik en annan. Säg att 100 personer har köpt produkter av dig och du vill hitta liknande personer eftersom de sannolikt också är intresserade av dina produkter. Då skapar du en lookalike-målgrupp. Facebook analyserar vilken typ av personer som har handlat hos dig tidigare och sätter sedan ihop en ny målgrupp fylld av personer som liknar dina köpare.

 

Vad är konverteringsgrad?

Konverteringsgrad är ett sätt att mäta effektivitet. Om en annons visas för 10 000 personer och 100 personer laddar ner appen, trycker på Kontakta oss-knappen eller köper produkten har du en konverteringsgrad på 1 %.

Vad som räknas som en konvertering kan anpassas i annonsen efter dina mål. För Världsnaturfonden skulle exempelvis en konvertering kunna vara varje kund som blir månadsgivare.

 

Vad är anskaffningsvärde?

Anskaffningsvärde är vad en kund eller lead kostar och kallas ibland för CPA, vilket du kan se mer om längre ner. Om du exempelvis har en annonsbudget på 20 000 kronor och får in 200 leads via annonsen så kostar varje lead 100 kronor.

Om du säljer en lampa för 150 kronor är 100 kronor ett alldeles för högt anskaffningsvärde, men om du däremot säljer exempelvis bilar för 80 000 kronor styck är det en väldigt bra kostnad för varje lead.

Förkortningar inom annonsering. Vad är…?

 

  • CTA är Call to Action. En uppmaning till handling. När vi pratar om CTA handlar det nästan uteslutande om texten på en knapp i en annons eller på webben. Till exempel Boka nu, Läs mer eller Kontakta oss.

 

  • CTR är Click-Through Rate och kan översättas till klickfrekvens. Det är ett mått för att mäta hur mycket en annons har engagerat. CTR räknas ut genom att man delar antalet klick på annonsen med antalet personer som har sett annonsen.

 

  • ROI är Return of Investment. Så mycket du tjänar på din investering, i det här fallet din marknadsföring. Det är ration mellan hur mycket försäljning marknadsföringen skapar över tid och investeringen som har du gjort.

 

  • ROAS är Return on Ad Spend och är egentligen samma sak som ROI men avgränsat till att bara räkna avkastningen på din annonsbudget. ROAS räknas ut genom att du delar dina tjänade intäkter från annonsen delat på annonseringskostnaden.

 

  • CVR är Conversion Rate, vilket betyder konverteringsgrad. En konvertering kan exempelvis vara att kunden klickar på annonsen och installerar en app, eller köper något i webbshoppen. Konverteringsgraden visar konverteringarna i procent i förhållande till hur många som har sett annonsen.

Mått för att mäta annonskostnader

 

  • CPC är Cost-per-Click. Alltså kostnaden för varje klick på en annons. En måttenhet som används när det är viktigt att driva trafik och för att mäta engagemanget. Det är också ett val du kan göra när du skapar en annons, att du betalar för antalet klick som annonsen får.

 

  • CPM är Cost-per-Mille, eller Cost-Per-Impression. Mäter kostnaden per tusen visningar och är en måttenhet som är intressant när du vill ses av så många som möjligt. Här står räckvidd i fokus.

 

  • CPA är Cost per Acquisition. Hur mycket får en kund kosta? Det är som anskaffningsvärde som vi har förklarat högre upp i texten och kan även översättas till kostnad per förvärv. Det är den totala kostnaden för vad det kostar att en kund ska utföra en specifik åtgärd.

Dags att walk the talk?