fbpx

"Vad är en kund värd för dig?" – Patrik ger 5 konkreta Google Ads-tips

Patrik Pettersson är digital strateg och Google Ads-expert på kommunikationsbyrån 8190. Här delar han med sig av fem konkreta tips och berättar varför is i magen är bra och varför du ska fundera på hur mycket varje kund är värd för dig.

Jag förstår att alla inte brinner för Google Ads, och det är helt okej. Jag ska INTE snöa in mig på ”klassiska Google Ads-tips” (som du säkert har hört förut ändå) – istället vill jag göra det mer övergripande, greppbart och konkret.

Sånt som du faktiskt kan ha nytta av.

Efter att du har läst mina tips hoppas jag att du tar med dig ett tankesätt snarare än att du ska ha lärt dig massa nya termer. Så, upp till bevis, har jag lyckats?

 

  1. Vad är en kund värd för dig?

En enkel fråga, men kanske den viktigaste för all typ av marknadsföring och speciellt annonsering. Oavsett budget, mål eller strategi så är det klokt att börja här.

Genom att sätta ett konkret värde på en ny kund så kan vi utvärdera och optimera annonseringen: vad får en kund kosta oss att få in? Vad är vår ROI (return on investment)? Vilken är den optimala budgeten? Dessa frågor blir enklare att besvara om du har satt ett värde på kunden.

 

  1. Dela upp kundresan i mindre mål.

Det är lätt att stirra sig blind på sälj eller anskaffade kunder, men det kan vara minst lika viktigt med mindre mål. Telefonsamtal, mejl, svarsformulär, begärd offert, prenumerationer, ja till och med tid på hemsidan.

Alla dessa är en del av kundens resa till att slutligen köpa en produkt eller tjänst.

Genom att vi delar upp kundresan i mindre mål får vi en tydligare bild av var resurser bör läggas. Var är vi starka, var kan vi förbättra oss och vilket värde bör vi ge våra delmål. Förlorar vi kunden tidigt, ja då kanske vi bör se över landningssidan. Leder var tredje samtal till ett sälj, då ska kanske just telefonsamtal ska tillskrivas ett högre värde.

 

  1. Konvertering och spårning.

Många tycker det känns svårt med spårning, det behövs kod på hemsida, triggers ska skapas och det känns kanske svårt och inte värt mödan.

Tänk inte så, här hittar vi verktyg för att kunna samla in relevant data som hjälper oss med annonseringen. Google Tag Manager gör det lättare med konverteringsspårning, du slipper att lägga in koden manuellt och jobbet underlättas. Men för en stor del så kan även detta kännas som överkurs, men det finns ett lättare alternativ.

Importera dina mål från Google Analytics. I Analytics kommer vi undan lite lättare, här är det enkelt att skapa mål som trackar exempelvis de som har tagit sig till en viss undersida eller de som har spenderat fem minuter på din hemsida. Dessa mål/konverteringar är inte lika flexibla som de du skapar i exempelvis Google Tag Manager, men de fungerar så använd dem.

 

  1. Mätning istället för killgissning.

Ett av de största misstagen som görs inom annonsering är att man gör val baserat på känsla istället för data. Men varför nischa när vi kan testa brett och låta data bestämma vad som fungerar bäst? Istället för magkänsla så kan vi sätta upp en bredd i kampanjen för att sedan se vad som fungerar bäst för våra uppsatta mål och konverteringar.

Med spårningen vi har satt upp kan vi låta Google göra val baserat på vilka klick som resulterar i flest uppnådda mål/konverteringar. På så sätt undviker vi att göra val på magkänsla och låter istället data optimera för bästa resultat.

 

  1. Ha is i magen.

Undvik att göra ändringar dag till dag, annonsering på Google är en process som gör sig bäst över tid. Något som går dåligt första dagen kan vara ett vinnande koncept över tid. Som sagt, börja brett och låt data samlas in. Gör dina val baserat på faktorer som har fått tid att visa en rättvis bild.

 

Länkar till bra verktyg:

 

Vill du veta mer om Google Ads?