fbpx

Svenskarna och internet: Årets rapport är här!

Årets rapport av Svenskarna och internet är äntligen här och vi har självklart tagit del av statistiken! Här samlar vi några av delarna ur rapporten.

Användning av sociala medier
Facebook har fortsatt det högsta dagliga användandet, samtidigt som Instagram ökar i samma parameter. Detta gör att de nästan är jämlika i dagligt användande 2022. Det blir intressant att se hur det har utvecklat sig till 2023.

Årets skräll!
Mest förvånande var att det dagliga TikTok-användandet inte ökat mer än 2 procentenheter sedan 2021. Trots att alla pratar TikTok kan vi se att mediet inte ökat nämnvärt i de äldre generationerna. Mediet är däremot mycket starkt hos sin målgrupp (00- och 90-talister).

Varumärken i sociala medier
De som följer flest varumärken på sociala medier är 90-talister, och främst på Instagram. På YouTube, TikTok och Snapchat är det betydligt färre som följer varumärken.

Sammanfattning
Årets rapport bjöd inte på alltför stora överraskningar. Användningen ligger kvar på ungefär samma nivåer som 2021 och de största plattformarna är fortfarande detsamma. Men med oss tar vi viktiga insikter kring hur rörelsemönstret förändras mellan generationer, vilket är mycket viktigt när vi bygger digitala strategier. Framöver fortsätter vi hålla koll på hur användningen av olika plattformar utvecklar sig, för det går otroligt fort i den digitala världen!

Är du intresserad av att ta del av hela rapporten? Då hittar du den här: Svenskarna & internet 2022

Behöver du hjälp med kodknackande?