fbpx
Vi är 8190 Våra tjänster Webb Design Innehåll Media Våra projekt Kontakta oss Aktuellt

Så fångar du kundernas intresse med ”reportage” till webben

Kul att du är här. Välkommen. Fångade rubriken ditt intresse eller är du bara lite nyfiken på oss? Nåja, du behöver inte svara nu. Du är förmodligen här för mer konkret information som kan hjälpa ditt företag att fånga kundernas intresse. Det kommer. Här är ett reportage om våra reportage, eller ja, det är väl snarare ett blogginlägg faktiskt. Låt oss prata innehåll nu.

Ett reportage – vad innebär det?

Den journalistiska definitionen av reportage är flytande och omdiskuterad. Förenklat kan den sammanfattas som en friare och mer genomarbetad form av nyhetsartiklar där journalistens intryck vävs in i texten. När vi på 8190 pratar om reportage är definitionen betydligt bredare än så.

Vi använder ordet ”reportage” som ett samlingsbegrepp för all typ av text som vi producerar till våra kunders hemsidor. Det blir enklare så. Det kan exempelvis vara just reportage, nyhetsartiklar (som är det allra vanligaste), personporträtt, pressmeddelanden, jobbannonser eller blogginlägg för att nämna några typer av text. Nu när du vet vad vi menar med ”reportage” kan vi plocka bort citationstecknen.

Så här jobbar vi med reportage

Om du är en avtalskund börjar reportageprocessen oftast med att vi kontaktar dig. Annars börjar det med att du kontaktar oss när du är i behov av ett reportage. Oavsett är det första steget att vi bestämmer förutsättningarna för det som ska skrivas.

Förenklat: du säger vad du vill ha och vi löser det. Vi bokar in en tid och åker dit vi behövs för att samla in allt material. Och med material menar vi både text och foto. Därefter skriver vi ihop reportaget så som du önskat, redigerar bilderna, skickar över det på mejl och låter dig godkänna reportaget innan vi publicerar det på er hemsida. Klart. Eller ja nästan, vi delar också reportaget på utvalda sociala medier så att reportaget får större spridning och kan fånga många fler kunders intresse.

Och därför vill du ha unikt innehåll på er hemsida

God jul önskade vi 2007. Du håller säkert med om att det inte är särskilt förtroendeingivande med hemsidor vars innehåll har passerat sitt bäst-före-datum. Men det finns många fler anledningar till att ha färska reportage på sin hemsida. Här följer några:

• Ni blir aktuella med aktuellt innehåll (och nyhetsflödet ser proffsigt ut)
• Tiden som läsaren tillbringar med er är relationsbyggande
• Ni förmedlar budskap som är både informativa och varumärkesbyggande
• Ni skapar mervärde för era kunder med intressant innehåll
• Reportage som delas ökar trafiken markant till hemsidan och ni når fler
• Sökmotoroptimerat innehåll ger mer organisk trafik från Google över tid
• Ni får en bred och tilltalande bildbank (som också kan sökmotoroptimeras)

Eftersom listan är lång och det här är tänkt som en kortare text har fördelarna fått ett eget inlägg med tydligare förklaringar. (Punktlistor är förresten bra för sökmotoroptimeringen.) Här kan du läsa mer om varför bra innehåll är jättebra för din webb.

Bonusrubrik: Hjärnstorm

Vad tycker du om anglicismer egentligen? Alltså uttryck som lånats från engelskan. Typ hjärnstorm från engelskans brainstorm. Det är en riktig vattendelare. När du väljer att ha reportage på din hemsida är det i varje fall du som har kontrollen över orden som publiceras – även om vi gör jobbet och gärna bidrar med idéer. Här är några idéer:

Ni har ett nytt projekt… och visar upp det med en nyhetsartikel där en anställd på företaget berättar om det aktuella projektet. Vi hittar en intressant vinkel.

Ni vill ha en referens… och ber oss göra en intervju med en av era kunder, användare eller samarbetspartners som berättar om hens upplevelse med företaget. Det skapar förtroende.

Ni har en ny anställd… och vill välkomna hen till företaget med ett trevligt personporträtt. Eftersom ert arbetsgivarvarumärke också är viktigt.

Ni söker folk… och vill ha hjälp med att skriva en rekryteringsannons som passar både på er hemsida och i sociala medier. Kanske ska det vara en Facebookannons också?

Ni vill berätta om en produkt… och ber oss dokumentera ett test, eller kort och gott att berätta om produkten. Det finns många sätt att presentera produkter på.

Ni vill skapa mer mervärde… och ge tips till era kunder som kan göra deras liv lättare. Det kanske kan vara i form av en intervju med ett proffs eller varför inte ett blogginlägg?

Ni vill presentera en företagsnyhet… som är viktig för era kunder att känna till. Ni kanske har bytt lokaler eller har inlett ett nytt givande samarbete.

Ni vill skapa debatt… och gör det genom att lyfta ett ämne som väcker känslor och exempelvis är i form av ett öppet brev till en politiker.

Ni vill ha ett digitalt pressrum… där era pressmeddelanden finns samlade för journalister att ta del av. Dessa utformas med fördel som färdiga nyhetsartiklar.

Ni vill sticka ut… och berättar om något udda som hur ni tar hand om era anställda med en teambuildinghelg på en öde ö i Vättern – eller något helt annat. Vad tycker byggchefen om Örebros nya vänsterback?