fbpx

Digital annonsering en
solskenshistoria för Voltify

Uppdrag:
Innehåll Media Webb

Solenergibolaget Voltify står för enkelhet och förnybar energi.

Med marknadens första helt digitala hembesök har de gjort processen 36x mer effektiv från intresseanmälan till offertframtagande, jämfört med ett klassiskt hembesök. Voltify satsar på kvalitet i alla led och arbetar främst med högkvalitativa solpaneler från europeiska tillverkare.

Vårt samarbete med Voltify inleddes under 2021 med tydliga målsättningar. Vi skulle leverera ett bestämt antal leads per månad, alltså potentiella kunder, till en ambitiöst satt kostnad per lead.

Så, vad har vi gjort för att minska kostnaden per sälj med 79 %?

Vårt uppdrag har bestått av digital annonsering, att skapa annonsmaterial, skriva nyhetsbrev och optimera sajtens landningssidor. Vi har curlat kundresan för att göra den så friktionsfri som möjligt från första kontakt till köp. Samtidigt har vi arbetat med att stärka varumärket och följa upp alla insatser med data.

Det första steget har varit att hitta rätt målgrupp. Vi har A/B-testat annonsmaterial och budskap för att sen analysera alla data. Var skaver det och hur åtgärdar vi det? Med hjälp av alla data, remarketing och lookalike-målgrupper har vi kunnat säkerställa att målgruppen hela tiden växer samtidigt som kostnaden per lead pressas ytterligare.

”Vi är ett bolag i en enorm tillväxtfas och våra krav på en partner som kan hänga med i vårt tempo och förstå vårt varumärke var väldigt höga. Efter en längre process där vi intervjuat flertalet mediebyråer var valet självklart att det skulle landa på 8190. De har delvis tagit fram en Tone-and-voice-guide för hur vårt bolag ska kommunicera baserat på våra ledord och styrt upp hela vår digitala marknadsföring med väldigt goda resultat. Vi kan inte annat än att rekommendera denna fantastiska byrå.”

– Fredric Känngård, VD, Voltify.

Ett halvår in samarbetet kan vi konstatera att målen har nåtts och överträffats. I en bransch som har gått bra med 52 % fler nätanslutna solcellsanläggningar under 2021, mycket tack vare ökade elpriser, har Voltify gått ännu bättre.

Och eftersom vårt arbete har varit datadrivet finns det många siffror att presentera. Nu åker vi.

I januari 2022 var Voltifys försäljning 43 % över en redan relativt ambitiös budget. Antalet leads var 70 % fler än budgeterat antal leads. Jämför vi resultatet med samma månad ett år tidigare var ordervärdet 500 % högre, antalet sälj 300 % fler, kostnaden per lead 54 % lägre och kostnaden per sälj 79 % lägre.

Samtidigt har nyhetsbreven som skickats ut två gånger i månaden till drygt 3 500 personer haft en genomsnittlig öppningsfrekvens på 28,5 % och en click-through rate på 15,5 %.

En något förenklad förklaring till resultaten är att leadsen har blivit varmare. Alltså att annonseringen har riktats mot rätt målgrupp med rätt budskap. Det har lett till att konverteringsgraden har kunnat fördubblas för Voltify och att graferna fortsätter uppåt.

Ett roligt samarbete, för ett samarbete har det verkligen varit, med en engagerad kund med tydliga målsättningar och stor förståelse för arbetet bakom siffrorna. Tack Voltify!

Dags att konvertera mera?