fbpx
Vi är 8190 Våra tjänster Webb Design Innehåll Media Våra projekt Kontakta oss Aktuellt

Därför är bra innehåll jättebra för din webb och verksamhet

Köket är hemmets hjärta och webben är verksamhetens. Eller? Jo men nästan i varje fall. Ofta är det via webben som kunderna får upp ögonen för ditt företag och det är dit de vänder sig för att ta hitta information. Ge kunderna det de vill ha. Ge kunderna det som de inte ens visste att de ville ha. Ge dem reportage. Här är några anledningar till varför bra innehåll är jättebra för din webb och verksamhet.

Men läs först: Så fångar du kundernas intresse med ”reportage” till webben

Aktuellt innehåll gör er aktuella

Vi börjar enkelt. Med aktuellt innehåll känns ni mer aktuella för besökarna. Motsatsen till att vara aktuell är att vara inaktuell. Och de bör de flesta företag försöka undvika att vara. Med färska reportage på er hemsida vet kunden att ni är aktiva och dessutom stolta över arbetet som ni utför. Det ger förtroende.

Ett professionellt nyhetsflöde ser proffsigt ut

Behöver vi förklara det här? Tror inte det. Ordet professionell är nära besläktat med ordet profession som är synonymt med yrke. Att ni jobbar med grejerna gör er helt enkelt till proffs på det. Visa det.

Sociala medier ökar trafiken till hemsidan kortsiktigt

När vi publicerar ett reportage på hemsidan delar vi det även på utvalda sociala medier. Därifrån hittar många besökare till er hemsida. Såväl gamla som helt nya. Det är inte ovanligt att besöken till hemsidan ökar med 200 % när vi delar ett reportage, och ibland är det ännu mer.

Sökmotoroptimeringen ökar trafiken till hemsidan långsiktigt

Ju mer innehåll desto bättre tycker Google. Dessutom kommer branschrelevanta sökord bli en naturlig del av reportagen. Det innebär att fler potentiella kunder kommer få upp ert företag högt upp på Google när de söker efter era tjänster eller produkter. Reportagen blir alltså även en långsiktig investering för verksamheten.

Bra innehåll är relationsbyggande

Med ett reportage kan ni både fånga och förvalta kundens intresse. Jämför med en kärleksrelation. Någon fångar ditt intresse (som en snyggt formulerad rubrik) och hen bjuder hem dig till sig. Du svarar självklart ja på inbjudan (genom att klicka på länken). Ju mer tid ni tillbringar tillsammans desto mer känslor utvecklas. Det känns bra. Ni lär känna varandra. Du berättar om hen för dina vänner. Kanske blir det bara en flört, kanske en affär, kanske en relation. Den långsiktiga relationen är drömmen och alla vet att det är insidan som räknas för att det ska hålla.

Ni bygger ert varumärke med varumärkesbyggande kommunikation

Innehållet är er digitala röst. Ni har kontroll över vad som ska sägas och bygger ert varumärke med strategiska budskap. Budskap som går i linje med vilka ni är eller vill bli. Ju tydligare budskapen är, desto tydligare blir ert varumärke.

Ett enkelt sätt att skapa mervärde

Ge kunderna konkreta tips eller bara intressant läsning om företaget. Det kan vara både informativt och underhållande. Innehåll som kunderna tycker om och vill läsa skapar ett mervärde och en anledning att besöka er hemsida. Med reportagen kan ni även skapa mervärde för era samarbetspartners eller beställare genom att ge dem utrymme i era kanaler. Win-win!

Ni får en tilltalande bildbank (som kan sökmotoroptimeras)

När vi är ute och samlar material till reportagen så fotar vi också. Vi väljer ut de bästa bilderna, redigerar dem och publicerar dem tillsammans med texten. Ni får en väldigt stabil bildbank att använda på hemsidan eller till framtida annonser. Dessa bilder är dessutom bra för sökmotoroptimeringen genom sina bildtexter och kan även de leda till fler besökare på hemsidan över tid.